Listing 1 - 10 of 78 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Educational sciences --- Sexology --- intermenselijke relaties --- omgangskunde --- #GSDBP --- #GGSB: Pedagogie --- Pedagogie
Choose an application
Educational sciences --- #GSDBP --- #GGSB: Pedagogie --- 432 )* THEORETISCHE OPVOEDKUNDE --- Handelingswetenschap --- Theses --- Pedagogie
Choose an application
Jan Amos Comenius (1592-1670) staat bekend als grondlegger van de didactiek en de pedagogiek. Zijn 'Allesomvattende onderwijsleer' heeft daaraan sterk bijgedragen en is een echte 'klassieker'. Met de titel wil Comenius zeggen dat zijn onderwijsleer veelzijdig en volledig is, toegankelijk voor mensen van alle leeftijden en uit alle lagen van de bevolking om zich te ontwikkelen tot evenwichtige personen. De onderwijssituatie die hij beschrijft is achterhaald, maar de onderwerpen die hij bespreekt zijn nog zeer actueel. Zo stelt hij de vraag waarom veel leerlingen met tegenzin en niet met plezier naar school gaan. Of waarom vernieuwingen van het onderwijs vaak niet leiden tot de gewenste verbetering van leerprestaties van leerlingen, c.q. studieprestaties van studenten.0Met deze eigentijdse hertaling is het werk sinds meer dan 100 jaar weer beschikbaar in het Nederlands.
Comanius, Jan Amos --- Philosophy --- Didactics --- Educational sciences --- Filosofie --- Tekstuitgave --- Pedagogie --- 17e eeuw
Choose an application
‘De mens is het enige schepsel dat opgevoed moet worden.’ – Immanuel Kant Baanbrekend klassiek werk over opvoeding, wereldburgerschap en persoonlijk leiderschap. Immanuel Kants Pedagogiek uit 1803 is het eerste boek over opvoedkunde met een wetenschappelijke methode en daarom baanbrekend voor de moderne wetenschappelijke pedagogiek. Opvoeding vindt bij Kant plaats in een kosmopolitisch perspectief: kinderen worden opgevoed tot wereldburgers. De mens kan namelijk enkel als wereldburger zijn menselijkheid realiseren. Deze kosmopolitische oriëntatie gaat voorbij aan alle persoonlijke, familiale en nationale belangen. Alleen de wereldburger die in zijn persoonlijkheid alle diversiteit heeft geïntegreerd, heeft namelijk deel aan de mensheid en handelt als mens zelfverantwoordelijk ofwel moreel. Hij beschikt over alle kwaliteiten van persoonlijk leiderschap. Kants Pedagogiek kan daarom ook gelezen worden als het eerste moderne document dat het idee van persoonlijk leiderschap via een pedagogische methode in het kind aanlegt. Hedendaagse overdenking van de opvoedkunde Het werk wordt ingeleid door gerenommeerd Kant-kenner dr. Ernst-Otto Onnasch. Hij laat zien dat Kants opvoedkundige aanzet niets aan actualiteit heeft verloren. Hij biedt radicaal vernieuwende gezichtspunten voor de hedendaagse overdenking van de opvoedkunde.
Philosophical anthropology --- Educational sciences --- verantwoordelijkheid --- burgerschap --- opvoeding --- historische pedagogiek --- Kant, Immanuel --- Wijsgerige pedagogiek. --- Filosofie (19e eeuw) --- Antropologie --- Tekstuitgave
Choose an application
historische pedagogiek --- History of education and educational sciences --- #GGSB: Pedagogie --- #GSDBP --- 810 Theorie en Methode --- 841 Politiek Bestel --- 846 Identiteit --- 847 Onderwijs --- Pedagogie
Choose an application
History of education and educational sciences --- Antiquity --- #GGSB: Geschiedenis (oudheid) --- #GGSB: Onderwijs --- 370.9 --- Social sciences Education History --- Geschiedenis (oudheid) --- Onderwijs
Choose an application
Een overtuigend manifest tegen de vereconomisering van het onderwijs.In het onderwijs heeft zich in de laatste decennia een stille crisis voorgedaan. Lang werd onderwijs gezien als de plek waar leerlingen kritisch leren denken en gevormd worden tot ontwikkelde en begripvolle burgers. Maar sinds we economische groei boven alles plaatsen, is ook het onderwijs erop gericht economisch nuttige en productieve leerlingen af te leveren.Deze kortzichtige focus op nuttige vaardigheden heeft ons vermogen om ons kritisch te verhouden tot autoriteit aangetast, heeft onze sympathie voor mensen die anders zijn gereduceerd en heeft ons vermogen om complexe mondiale vraagstukken te beoordelen beschadigd. Het verlies van deze basale vaardigheden vormt een ernstige bedreiging voor de democratie.
Choose an application
Brugge telt een groot aantal scholen. Van sommige werd de geschiedenis al te boek gesteld. Van andere is maar weinig bekend. Het zijn vooral die laatste die aan bod komen in Brugge op de schoolbanken van Koen Rotsaert. Zijn grootste aandacht ging uit naar de vele scholen en schooltjes met een rijk verleden, maar die thans verdwenen zijn. Het werd hoog tijd om ze uit de vergetelheid te halen. Wie herinnert zich b.v. nog de Berchmansschool, de Bolle, de school van de heilige Engelbewaarder, de patattenschool, de Hollandse school, de Pembrokeschool, het pensionaat Sint-Agnes, het Serafijns college, het externaat Jeanne d'Arc, de Académie de Commerce en nog vele andere? Ook de geschiedenis van de onderwijsinstellingen in de vroegere randgemeenten wordt uitgebreid behandeld. In de jaren zeventig van de vorige eeuw werd het Brugse scholenlandschap grondig hertekend. Die recente geschiedenis wordt beknopt geschetst en eindigt met een bijlage waarin het huidige schoolaanbod te Brugge op elk niveau en elk net wordt weergegeven. De geschiedenis van het onderwijs in België werd sinds het midden van de 19de eeuw beheerst door de strijd tussen de voorstanders van de neutrale lekenschool en de voorstanders van de vrije katholieke school. Twee keer kwam het tot een schoolstrijd. In een afzonderlijke bijdrage wordt de schoolstrijd te Brugge beschreven. Het gaat er o.m. over de straatgevechten tussen leerlingen van het college en leerlingen van het atheneum in 1859 en over een charge van de rijkswacht n.a.v. de eerstesteenlegging van het atheneum in de Sint-Clarastraat in 1955. Brugge op de schoolbanken is geïllustreerd met een zeventigtal foto's, waarvan een ruim deel voor het eerst gepubliceerd wordt. Inhoudsopgave : 1 De stad Brugge > Toen onderwijs nog een voorrecht was > Opkomst van het openbaar onderwijs > Twee concurrerende onderwijsnetten > Bijzondere scholen > Hoger onderwijs 2. De deelgemeenten
History of education and educational sciences --- Bruges --- Onderwijs --- Brugge --- geschiedenis --- C6 --- onderwijsinstellingen --- Brugge [gemeente in arrondissement Brugge - BE] --- onderwijs --- 373.5 <493 BRUGGE> --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap --- Middelbaar onderwijs--België--BRUGGE --- geschiedenis. --- Geschiedenis. --- Middelbaar onderwijs--België--BRUGGE
Choose an application
Political philosophy. Social philosophy --- Educational sciences --- General ethics --- #GGSB: Pedagogie --- Democracy. --- Education --- Pedagogiek en onderwijskunde --- Philosophy. --- didactische theorieën --- fundamentele pedagogiek --- didactische theorieën. --- fundamentele pedagogiek. --- Democracy --- Self-government --- Political science --- Equality --- Representative government and representation --- Republics --- Philosophy --- Pedagogie
Choose an application
Educational sciences --- opvoeding --- Enfants --- Enseignement --- Kinderen --- Onderwijs --- Pedagogiek. --- Opvoeding. --- #GSDBP --- #SBIB:HIVA --- #SBIB:316.334.1O290 --- #GGSB: Pedagogie --- #GGSB: Jongeren --- #GGSB: Onderwijs --- 433 --- Gedragscontrole --- Gezinsopvoeding --- Studiebegeleiding en beroepsoriëntering: algemeen --- Volwassenen --- Pedagogie --- Jongeren
Listing 1 - 10 of 78 | << page >> |
Sort by
|